Voedselintolerantie

Wat is dat?

Voedselintolerantie en allergie

Een voedselintolerantie, wat is dat?

Als je last hebt van een voedselovergevoeligheid krijg je een overdreven lichamelijke reactie na het eten, aanraken of inademen van een bepaald voedingsmiddel.


Soorten voedselovergevoeligheden

Er bestaan twee soorten voedselovergevoeligheden; voedselallergie en voedselintolerantie. Bij een voedselallergie heb je een abnormale reactie van je afweersysteem op een voedingsmiddel. Allergische klachten krijg je meestal onmiddellijk na het eten van het voedingsmiddel. Vaak al binnen het uur. Dat wordt ook wel een acute reactie genoemd. Wanneer je een voedselintolerantie hebt, speelt je afweersysteem geen rol in het ontstaan van je klachten. Pas als je een bepaalde hoeveelheid van een voedingsmiddel binnen krijgt, wordt bij een intolerantie een reactie uitgelokt. Hoe snel je reageert is voor iedereen anders. Een bekend voorbeeld van voedingsintoleranties. zijn lactose-intolerantie en gluten-intolerantie, de laatste wordt ook coeliakie genoemd.

Hoe herken je een voedselallergie en een voedselintolerantie?

Een voedselallergie, voedselintolerantie herken je aan een aantal symptomen:
  • Luchtwegproblemen, zoals hoesten, benauwdheid, zwaar en piepend ademhalen
  • Huidklachten, waaronder, roodheid, eczeem, jeuk
  • Oogklachten, zoals tranende en jeukende ogen
  • Misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, galbulten
  • Maag- en darmklachten, zoals krampen, diarree, buikpijn, leeg gevoel
  • Waardoor komt het?

    Er kunnen diverse oorzaken aan je voedselovergevoeligheid ten grondslag liggen. Zo kan je voedselovergevoeligheid veroorzaakt zijn door toegevoegde kleurstoffen, een tekort aan een bepaald enzyme in je lichaam, het slijmvlies van je dunne darm kan beschadigd zijn of je hebt een tekort aan transporteiwit in je darmen. Bij een voedselallergie reageert je afweersysteem door antistoffen aan te maken al reactie op één of meerdere eiwitten (allergenen), die in voedingsproduct zitten dat je consumeert. De eerstvolgende keer dat je lichaam opnieuw met dit of deze eiwitten in contact komt, heb je een allergische reactie.

    Wat is een kruisallergie?

    Soms komen in meerdere voedingsmiddelen dezelfde allergenen voor, met tot gevolg dat je een kruisreactie kunt krijgen. Dit komt doordat de antistoffen een allergeen in twee verschillende voedingsstoffen niet onderscheiden. Je kunt bijvoorbeeld allergisch zijn voor garnalen en tevens reageren op kreeft. Meestal gaat het om dieren of planten, die aan elkaar verwant zijn. Maar niet altijd.

    Moe door voedselintolerantie

    Als je vaak moe bent, weinig energie hebt en/of kampt met andere klachten, zoals luchtwegklachten, darmklachten kan je voeding daarin een grote rol spelen. Je kunt intolerant zijn voor bepaalde voedingsmiddelen zonder dat je het zelf weet. Sterker nog; vaak zijn mensen juist intolerant voor voedingsmiddelen die ze veel eten.

    Wat kun je doen?

    Het eten van voeding waar je intolerant voor bent, kost veel energie. Je lichaam maakt IgG-antistoffen aan, wat klachten veroorzaakt die in de loop van de tijd chronisch kunnen worden. De klachten treden meestal op, tussen 2 tot 3 uur of 2 tot 3 dagen na het eten van een product. Het achterhalen van de oorzaak is daardoor niet altijd gemakkelijk.

    Eerst onderzoeken

    Een goede manier om te achterhalen voor welke voeding je intolerant bent is eliminatie-provocatie test. Dit houdt in een voedingsmiddel, waarbij je vermoedt intolerant te zijn, een maand niet meer eten. Na een maand eet je een portie (provocatie). Word je moe of heb je andere klachten dan lijkt een overgevoeligheid aannemelijk. Je kunt het voedingsmiddel ook in toenemende hoeveelheid innemen. Meestal gebeurt dit in vier tot zes stappen, met steeds een half uur ertussen. Hierdoor kun je vaststellen bij welke hoeveelheid er klachten optreden (drempelwaarde). Testen op een allergie gebeurt vaak met de huidtest en de bloedtest.

    Eliminatiedieet

    Om klachten te voorkomen kun je de voedingsmiddelen waar je overgevoelig op reageert uit je dieet weglaten. Bijvoorbeeld het weglaten van zuivel in een koemelkvrij dieet.

    Voor informatie over hulp bij eetproblemen lees verder onder hulp bij eetstoornis.

    Neem contact op

    © Psycholoog Eetstoornis | Alle rechten voorbehouden