Bewust en gezond eten

Omdat je het waard bent!

Gezond eten

Bewust en gezond eten

Gezond eten helpt je op gewicht te blijven. Maar gezond eten is meer dan 2 sneetjes volkorenbrood met kaas bij de lunch en dagelijks een appel tussendoor. Duurzaam gezonder worden is jezelf gezonder gaan voelen. Meer ontspanning en vrijheid ervaren. Meer jezelf zijn. Voeding speelt hierbij een rol.


Bewustwording en balans

Zit jij 's avonds liever op de bank en kijk je tv in plaats van wandeling te maken? Eet je liever koek dan wat nootjes of fruit? Stress heeft grote invloed op onze eetgewoontes. Stress kan klachten veroorzaken, als hoofdpijn, vermoeidheid, overgewicht, depressiviteit, piekeren. Onze mentale gesteldheid heeft invloed op wat we doen en wat we eten.

Door je bewuster te worden van wat je voelt, ga je andere keuzes maken in je dagelijkse leven. Wanneer eet je? Wat eet je? Waarom? Hoe voel je jezelf daarbij? De negatieve spiraal doorbreken door bewustwording leidt tot beter en meer voelen wat je wilt eten, omdat je er fit van wordt, er beter door slaapt e.d. Gezond voeden is ook gezond voelen.

Er bestaan algemene richtlijnen voor goede voeding:

  • Eet lekker en gevarieerd; wissel voedingsmiddelen af
  • Eet veel groente en fruit; minimaal 250 gram groente, 200 gram fruit per dag. Vooral vers
  • Eet niet te veel; mannen (30-50 jaar) 2500 kcal. per dag. Vrouw(30-50 jaar) 2000 kcal.
  • Eet onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet (bijv. olijfolie i.p.v. boter
  • Consumeer weinig zout
  • Minder vlees, meer plantaardig en eerder gevogelte of wild dan rood vlees
  • Eet voldoende vezels; goed voor je spijsvertering en cholesterolgehalte
  • Als je ze goed verdraagt, kies dan voor volkorenproducten, peulvruchten, bijv. bruine bonen
  • Eet een handjevol noten of zaden per dag
  • Drink meer water, thee (kruiden); minstens 1,5 of 2 liter per dag
  • Drink niet te veel alcohol; maximaal 1 glas alcohol per dag: Wat doet alcohol zoal met je lichaam?
  • Magere of halfvolle zuivel, als je het niet verdraagt sojaproducten
  • Eet vaker vis, regelmatig ei en vleesvervangers
  • Eet beperkt suikers
  • Lees vaker het etiket van een product
  • Kies vaker biologisch/onbespoten producten: Wat doen pesticiden zoal met je lichaam?
  • Sla geen maaltijden over
  • Zorg goed voor jezelf en laat je inspireren!

    Lekker van het land
    Smullen met tonijn
    Puur genieten
    Heerlijk als ontbijt
    Zalm is rijk aan omega 3 vetzuren. En lekker
    Voor de asperge fan
    Gezond voor hart en vaten

    Voor meer informatie over Psycholoog Eetstoornis en de hulp bij overgewicht en eetstoornis, hoe de hulp verloopt, ga dan naar hulp bij eetprobleem en gezond gewicht.

    Neem contact op

    © Psycholoog Eetstoornis | Alle rechten voorbehouden